De eenentwintigste stagedag _6 maart 2024

6 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve vriendjes van me!

Vandaag was de eerste echte regendag ☔️
Ik was voorbereid! Zoals een echte avonturier was ik uitgedost met regenjas en -broek! 🧥

Leonie en Jacey hun fietsbanden stonden plat. Vere en ik offerden ons dan op om met de bus te gaan, zodat zij onze fiets konden gebruiken.
Wat zijn we toch schatjes! 🥰

Op naar de bus!
Ik was stiekem toch wel blij dat ik eens een dagje pauze had voor mijn benen.
De rust is welkom! Zeker met de beklimming van de Fredberg in het vooruitzicht deze vrijdag. ⛰️

Op school was er wat discussie bij aankomst. Ze wisten nog niet of de vlaggenparade zou doorgaan, doordat het nog ging regenen. De vlag mag namelijk niet nat worden. 🇸🇷
Het miezeren stopte uiteindelijk enkele minuten voor 8:00. De vlaggenparade ging door! 🥳

Even een stop in klas 5A...
De klassenjuf was nog niet aanwezig, dus nam ik even de klas over. De dag openen met het standaard gebed doe ik eigenlijk wel graag. Dit is een moment van stilte en samenhorigheid in de klas. Ik vind het ook wel leuk dat iedereen dit gebed opzegt 😊 Hierna zong ik nog enkele liedjes met hen, totdat hun juf arriveerde.

Ik was net op tijd om de start van de rekenles te volgen in mijn stageklas. Deze les mochten ze in hun rood schrift (aangekocht werkboek) werken. De mentor geeft deze lessen liever zelf, maar schakelt me graag in als wandelende hulp. Ze gingen aan de slag met nieuwe leerstof: de blokkenbouwsels. De juf gaf deze les al zittend van achter haar bureau. Ze duidde een leerling aan die vooraan, op het krijtbord, mocht noteren wat ze verkondigde. Ze gaf de leerling de opdracht om hokjes te tekenen zonder een lat 😮 De focus van deze les was het correct invullen van een grondplan. De leerlingen begrepen het totaal niet. Ze waren gewoon getallen aan het gokken, zonder een blik te werpen in hun werkboek. Ik moet eerlijk toegeven dat de gegeven uitleg niet duidelijk was. De juf maakte uiteindelijk de oefeningen zelf, omdat ze gefrustreerd raakte door de vele foutieve antwoorden. De leerlingen schreven dit gewoon over.

Tijd voor taal! De mentor las hier de nieuwe themawoorden voor van thema 4, week 3. Ze gaf ook de nodige verduidelijking door de betekenis telkens te benoemen. Ik verduidelijkte deze woorden nog eens door ze in een zin te gebruiken. Op deze manier konden ze het woord in een context plaatsen. Hier was de co-teaching een echte meerwaarde!

Nog even de vingers trainen met wat schrijfwerk 👐 "Opa ligt met hoge koorts in bed." Sommige leerlingen schreven deze zin vijfmaal en anderen wel twaalf keer!
De mentor maakte ook de afspraak met de leerling dat ze geen schrijfschriften meer wil zien na de paasvakantie. Enkel gelinieerde schriften zijn nog toegestaan dan! ☝️

De pauze kwam op het juiste moment. Ik merkte dat de leerlingen nood hadden aan wat ontspanning.
Ikzelf had ook een missie! 🫡 "Kom nu", dat bericht had ik ontvangen van Vere. Ze had een onverwacht bezoekje van een leguaan in haar klasje. Ik stond ervan versteld hoe rustig de leerlingen bleven zitten. Vere en ik waren enthousiaster om een beestje te ontmoeten dan hen 🤭

Vere wou ook de handafdruk van de kinderen schilderen als cadeautje voor de voorleesjuf. Terwijl zij dat deed, zorgde ik voor de nodige entertainment. Niks beter dan een goed spelletje 'volg de juf' met kleuters!

Ik snelde me terug naar mijn stageklas bij het horen van het belsignaal.

Ik opende het tweede deel van de voormiddag met een lesje lezen. De leerlingen zouden nu luidop lezen op punten. Ze kennen ondertussen de werking al.
Ik duid één leerling aan die mag lezen en als ik STOP zeg, dan is het de beurt aan de volgende. De mentor geeft punten, terwijl ik mij focus op de correcte articulatie van de woorden.

Het laatste anderhalf uur van de lesdag mochten de leerlingen hun raaf afwerken tijdens de les handenarbeid. Dit ging op een rustige manier.
Ik hielp de leerlingen bij het knippen door karton. Dit was het moment dat ze wat luid zouden durven roepen, uit frustratie.
Ook hier gaf de mentor opnieuw punten.

Valt het op dat het rapport eraan komt? 🫣

🛎️ Vere en ik snelden ons naar het kantoor van de directie. Daar tekenden we af.

Het begon opnieuw te regenen, dus trok ik snel mijn regenkledij aan. We maakten nog een stop bij de Kwattamarkt om wat groenten en fruit te kopen.
Yes, eindelijk had ik de Surinaamse sinaasappelen nog eens gevonden!

We namen de bus richting ons huisje en werden verwelkomd door een heerlijke geur.
Jacey en Leonie waren al aan het middageten begonnen. Gelukkig, want mijn maag rammelde van de honger!
Wraps met kip en gestoofde groenten, mmm 🌯 😋

Ik besloot om na het eten even mijn ogen te sluiten, want ik ben doodmoe.
Dan nog eens bellen naar mijn ouders, al had ik weinig te melden deze keer 😅

Nog wat typwerk aan mijn blog stond mij ook te wachten. Dit neemt veel meer tijd in beslag dan je zou denken!

Vere maakt als avondeten haar fantastische pasta mascarpone met kip, het befaamde kotgerecht van haar vriend.

Hier eindig ik mijn blog voor nu.
Mo syi! (Tot ziens!) 👋

Slaperige groetjes
Pauline

1. Jana:
    7 maart 2024
    Oehhh ik krijg al honger van de gerechten te lezen!

Jouw reactie