De tweeëntwintigste stagedag _7 maart 2024

7 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

Goedendag lezertjes van me

HAPPY BIRTHDAY TO YOU, HAPPY BIRTHDAY TO YOU, HAPPY BIRTHDAY MAMAATJE, HAPPY BIRTHDAY TO YOU!!! 🎤
Dit is enkel voor mijn mama bedoeld. Ze heeft het deze ochtend dan ook al mogen horen op haar werk! Alvast sorry voor de gehoorschade 😚

Wat cornflakes eten en ik ben klaar voor de stagedag!
Nog even wachten op de bus... 🚌

Het schoolgebouw komt al in zicht. Ik vind het eigenlijk wel leuk dat de kinderen naar ons toe lopen om ons te begroeten.
Een dikke knuffel en een "goedemorgen" kan iedereen wel appreciëren, denk ik. ☺️

Vandaag was er een leerling uit de andere derde klas die me niet meer wou loslaten deze ochtend. Hij vertelde me in geuren en kleuren over zijn droom van vannacht.
Wij waren blijkbaar met ons tweetjes bij mij thuis. "We waren samen spelletjes aan het spelen en ook..." Ik zat bij wijze van spreken op het puntje van mijn stoel om te weten welke activiteiten we samen gedaan hadden. "En de rest weet ik niet meer. Toen werd ik wakker." 🤣

Na het ochtendritueel, dat ik nu niet meer hoef uit te typen 😉, zongen we nog een aantal liedjes. Mijn beste zangkunsten werden weer bovengehaald, want mijn stem was al opgewarmd van deze ochtend. Toch mama? 😁

We begonnen de ochtend sterk met wat rekenwerk. 🫨 (Het was niet eens de bedoeling om zo grappig te zijn 😉)
De mentor gaf blok 1, week 4, les 5. Hierin behandelde ze plus- en minsommen. De leerlingen kregen de oplossing van de sommen en 1 getal. Ze moesten dan het ene getal zoeken, zodat de som klopte. Ik nam deze les enkele leerlingen apart. Eerst oefende ik met de leerling, die het niveau van het eerste leerjaar niet behaald, op het optellen en aftrekken tot 10. Ik mocht hier de rekenstaaf van Jacey gebruiken. Deze kwam goed van pas! Zelf gaf de leerling ook aan dat hij dit eens leuk vond. Ik kan met trots zeggen dat hij de doelstelling bereikt heeft!!
Ik nam hierna nog twee andere leerlingen bij mij om verder te oefenen op de maaltafels.

Mijn beste vriendin gaat morgen naar de Flying Tiger om een rekenstaaf, zodat ik dit naar de toekomst toe zelf ook heb. Dank je wel meid 🫶

Tijd voor de repetitie van de dag! Ze kregen nu hetzelfde zinnendictee als vorige week, maar op punten.
Ik nam hierbij de taalzwakkere leerlingen bij mij en herhaalde de zinnen op hun tempo.

Ik gaf hierna nog een lesje rekenen. Ik begon in het nieuwe handboek B. Ik wierp snel een blik in het boek en wist meteen hoe ik deze les zou aanpakken.
Ja, deze les gaf ik weer on the spot, zonder lesvoorbereiding. De leerlingen kregen rijen die ze verder moesten aanvullen in sprongen van 20 ; 25 ; 30 ; 50. Dit ging verrassend goed eigenlijk. Ik had dit niet verwacht. Ik schreef telkens de 'plusbogen' boven de rij, waardoor ze toch wat extra ondersteuning hadden.

Ik introduceerde ook nog de nieuwe themawoorden van thema 5 (week 1) vlak voor de pauze. Dit deed ik aan de hand van een verhaal. Ik stopte dan na een themawoord en vroeg aan de leerlingen of ze dit woord konden uitleggen aan mij. Daarna moesten ze het ook in een zin kunnen gebruiken. De woorden gingen rond het onderwerp 'de ruimte'.

PAUZE

Ik kreeg de opdracht om een klasgesprek te voeren over 'moderne technologie'. Dit was op vraag van de ouders. Ik vond het toch wel moeilijk om hier iets uit mijn duim te zuigen, maar werkte vooral vanuit de leerlingen.

De stagedag zou niet compleet zijn zonder een lesje lezen. Er waren leerlingen die gisteren nog niet gelezen hadden voor punten, dus kregen zij eerst een beurt. We lazen opnieuw een dialoog. Ik vond het wel grappig dat ik "GEIT" kon zeggen en er dan een leerling begon te lezen 😂

De mentor gaf de laatste les van vandaag. Ze wou een nieuwe les starten van aardrijkskunde. Ze introduceerde deze les op basis van de werkstukken 'luchtfoto's' die de leerlingen gediend hadden. Zo kon ze een vlotte overgang maken naar satellieten 🛰️ en het gebruik van Google.

Nog snel even bidden en de leerlingen konden naar huis.
Ik ontving extra veel knuffels, doordat ik morgen niet aanwezig zal zijn op stage. Ik ga namelijk de Fredberg beklimmen ⛰️, samen met Leonie.

De busrit naar huis...
Ik keek mijn ogen uit! 👀 We zaten gewoonweg op een bus met airco 🤯

We maakten een stop bij de slager voor wat haaskarbonades en wat gegrilde kippenreepjes. 🐖 🐓

Eenmaal thuis konden Vere en ik alleen maar dankbaar zijn naar Jacey en Leonie toe. Ze hadden een slaatje in elkaar geflanst met de groentenresten uit de koelkast.
We konden onze voeten dus gewoon onder tafel schuiven en genieten van ons eten 😌

Na het eten nam ik een uurtje platte rust, want ik zal mijn rust kunnen gebruiken de komende drie dagen.
Vandaag is het donderdag, dus dat betekent... beldag met oma blokjes 😉🤣 (bijnaam voor mijn oma die naast mij woont)

Genoeg gerust, tijd voor wat actie!
Ik nam mijn laptop en zette me bij Vere aan de keukentafel. Samen werkten we nog wat aan onze situatie-analyse.

Dan was het alweer tijd dat Jacey en ik samen naar de Choi's vertrokken. Ik vond het wel wat spannend... voor de eerste keer naar een andere supermarkt.
Stiekem verheugde ik me al op de nieuwe lading ice tea 🤫

Een taxi vinden naar de winkel verliep wat moeilijk. Na verschillende mislukte pogingen besloten we om onze vriend Amer te bellen. Hij kwam ons meteen halen.
In de winkel keek ik mijn ogen uit 👀 WOW, waar zijn Vere en ik al die tijd gaan winkelen? Deze winkel is DE. HEMEL.

Nadat ik ieder winkelrek uitvoerig had bestudeerd, betaalden we onze boodschappen.
Bij het zoeken naar een taxi richting de verblijfplaats ondervonden we geen moeilijkheden. Meteen was er een taxi beschikbaar.
Onze taxichauffeur staat ook in het onderwijs en rijdt rond na zijn uren als bijverdienste. Hij was heel blij om belgen in de auto te hebben! Hij had Antwerpen deze zomer bezocht en vertelde hier ALLES over. Maar sommige dingen moeten jullie natuurlijk ook niet weten ;))
Jacey vroeg ook naar wat scheldwoorden in het Sranantongo. Laten we zeggen dat we een heel leerrijke taxirit gehad hebben 🤭

Toen we terug thuis aankwamen, waren Vere en Leonie al vertrokken naar de baskettraining.

Jacey en ik kookten ons avondmaal: aardappelen met appelmoes en haaskarbonades. We hadden meteen een gevoel van thuis ☺️

Nog even samen afwassen en wat opruimen. Ik hing ook nog de was op. 🧺

Alweer genoeg verteld voor vandaag!
Ik ga nog mijn rugzak voor de driedaagse klaarmaken en dan kruip ik ook mijn bed in.

Tot over een aantal dagen!!
Ja, ik zal foto's maken en delen 😆

Trotse groetjes
Pauline

1. Jana:
    8 maart 2024
    Alles om juf Pauline vanuit België te steunen!!! Rekenstaaf halen it is!!!
    Ik ben al benieuwd naar de foto’s :))
  2. Oma blokjes:
    8 maart 2024
    Dank U wel Jana :)
    Ja - moeten ze nu een paar dagen missen - houden ons klaar om het grote avontuur te horen ;)

Jouw reactie