De twintigste stagedag _5 maart 2024

5 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag lieverds!

De vermoeidheid slaat toe! Het geluid van de wekker deze ochtend was dan ook geen pretje 🫣
Mijn buikpijn gaat precies niet meer weg. Ik vraag me af waarvan dit komt 🤨

De ochtendroutine met 4 meemaken, was toch weer even wennen. Nu at ik eerst mijn ontbijt, voor ik mij ging omkleden.
Leonie vertrok ook al vroeger dan ons drie (Vere, Jacey en ik).

Het was al lang geleden dat we exact om 7:00 de deur uit waren. Vere en ik schrokken er zelfs van!

Na onze fietstocht kwamen we veilig aan op school. Het had geregend toen we opstonden, waardoor het niet te warm was om te fietsen.

Een leerling uit de zesde klas kwam mijn stagedag binnen en vroeg naar 'juf Pauline'. Ho ho, bezoek voor mij! 🤩
Ze had huiswerk meegekregen van haar juf, maar had geen flauw idee hoe eraan te beginnen. Ze had Vere eerst om hulp gevraagd, maar zij had de leerling naar mij doorverwezen.
"Jij kan goed rekenen zei de andere juf die op jou lijkt."
Ik moest toch ook even nadenken, want het ging over vraagstukken "rekenen met letters". Dit is bij ons leerstof van het eerste middelbaar. 😮

Daar ging de bel 🛎️ Tijd voor de vlaggenparade!

Bij het binnenkomen van de klas was er heel wat geroezemoes. Het krijtbord stond namelijk helemaal volgeschreven. Overal waar je keek, zag je woorden staan.

• schrijven: "Een jaar heeft vier kwartalen."
  • rekenen: blok 1, week 4, les 2   => vermenigvuldigen
  • taal: thema 4, week 2, les 9   => voorzetsels
  • geschiedenis: les 5   => Jaja Dandé

De leerlingen kregen eerst een uur de tijd om al die leerstof neer te pennen in het passende schriftje. Laten we zeggen dat ze geen tijd hadden om te babbelen met elkaar 🤫

Bij de rekenles gaf de mentor eigenlijk geen uitleg bij de leerstof. Ze maakte één oefening van de drie zelf en daarna niks meer. Ik was zelf ook aan het wachten tot ze de tijd zou nemen om klassikaal de oefeningen te overlopen. Dit kwam niet meer, dus ik zou lang kunnen wachten...

POEF, de mentor verdween naar buiten. 🧐

Ik schoot meteen in actie!
Ik hernam de oefening die al ingevuld was en gaf de nodige uitleg. Hierna liep ik rond en gaf ik de nodige ondersteuning.
Het corrigeren gebeurde klassikaal. Ik wou de betrokkenheid hoog houden, dus koos ik ervoor om zelf leerlingen aan te duiden die het antwoord op het bord zouden noteren. Ze kregen ook de kans om zelf juf of meester te zijn. Vooraan moesten ze ook hun werkwijze verwoorden. Dit ging bij de ene al wat vlotter dan bij de andere...
Ik had al opgemerkt dat ze actief meedenken en -werken als ze zelf eens naar voor mogen komen.

Nadat deze les was afgerond, ging ik over naar taal. Dit was eigenlijk een herhalingsles. Ze hebben deze les vorige week al mondeling overlopen.
Ik startte met een verhaal op te zeggen waarin ik de verkeerde voorzetsels gebruikte. Eerst kreeg ik wat rare blikken en daarna hoorde ik de leerlingen schaterlachen. 🤣
Het verwoorden van mijn lesdoel naar de leerlingen toe, vind ik ook belangrijk. Ik vroeg hen wat voorzetsels precies zijn en gaf hen een zetje in de juiste richting. We oefenden dit klassikaal in. Daarna hadden we nog tijd voor een bewegingstussendoortje! 💃🕺

Om 10:00 werden we in de mediatheek verwacht. Het is voorleesweek deze week en het was onze beurt!
Er kwam een vrouw vertellen over een inheemse stam: de indianen. Ze vertelde vol passie en had ook attributen bij. Voor mij was dit ook zeer interessant!

Na het nemen van duizenden foto's, zo voelde het toch 😅, bedankten we de vrouw voor haar tijd.
Daar ging de bel!!!

Tijdens de pauze bracht ik het schoolhoofd een bezoekje. Ik meldde haar dat ik vrijdag afwezig zou zijn, omdat ik Fredberg ga beklimmen. Ze was enthousiast en wenste me veel succes! Ze bood zelfs aan om de maandag erna ook niet naar school te komen, zodat ik wat kan uitrusten. Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, dus weigerde ik haar voorstel vriendelijk.
Maandag verwacht ze ook foto's, dus weet ik wat me te doen staat op het topje van de berg 😄

Nog snel even Vere gedag zeggen en ik kon er weer invliegen!

De mentor gaf de leerlingen een grote pluim, omdat ze zo rustig waren tijdens het voorleesmoment. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ze nog nooit zo stil heb gezien!
Ik zal het geheim eens moeten vragen 😉

Plotseling ging de telefoon van de juf. Het was haar dochter die vertelde dat ze geen lessen meer had voor de rest van de dag. De mentor meldde me dat ze haar dochter thuis ging afzetten en dat ik de klas mocht overnemen. En riebedebie, daar ging ze... 🚶‍♀️🏃‍♀️

Ik gaf een lesje lezen. Er stond opnieuw een dialoog op de planning. Ik speelde de geit en laat me je zeggen dat niemand zo goed blaat/mekkert als ik! MÈÈH 🐐 😂

Ik voelde me niet zo goed, dus gaf ik de leerlingen hierna een tekenopdracht. Terwijl ze rustig aan het werk waren, ging ik even snel naar het toilet.
Eerst maakte ik een stop bij de parallelleerkracht en vroeg ik haar of ze een oogje in het zeil wou houden in mijn klas. 👀

Toen ik weer terug kwam, zat de mentor weer aan haar bureau. Ze zei me dat ik meer Surinaamse appels moest eten, omdat deze goed zijn voor de darmen. Een tip van juf Christa!

De juf en ik gaven samen punten op de tekenopdrachten. Ik vond het wel gek dat ze geen maatstaf gebruikte en gewoon punten gaf op gevoel.
Ook kwam ze op de punten: 8,8 ; 6,4 ; 9,2 ... 🤨

Nog even wat zingen en de les geschiedenis overlopen voor de bel opnieuw het einde van de dag aanduidt.

Het was niet zo warm (nog steeds 32°), dus begonnen Vere en ik niet op voorhand te klagen over de fietsrit. We boeken vooruitgang!
Te vroeg gejuicht... Na 3 straten hadden we het wel gehad 😝

Thuis maakten we croque monsieurs als middageten. Jaja, dat lees je goed! We hebben ham en kaas gevonden in de winkel 🥳
OH, ik dronk ook nog een verfrissend glaasje ice tea 😋 Ik heb zelfs gedeeld met de anderen! Dat verdient een applausje, al zeg ik het zelf! 😁

Ik had een strak schema deze namiddag.
Eerst een middagdutje van één uur en niet langer! Ik steek het op de warmte en de andere studenten hadden exact dezelfde mening!
Daarna eens bellen naar mijn ouders, want ik had weer veel te vertellen!
Het allerlaatste op de planning: schoolwerk :/

Oh nee, het viel ons net in dat we de kip niet uit de diepvries hebben uitgehaald om te ontdooien. 🫣
Vanavond schaft de pot: spaghetti bolognese! 🍝
Er lag nog wat pasta in de kast en we hadden ook nog een pot saus van Everyday staan. Perfect!

Na onze buikjes rond gegeten te hebben, wasten we samen af.

"PAULINE!"
Vere riep me vanuit haar kamer om te zeggen dat ze naar 'Milo' wou kijken. Nu kan ik natuurlijk niet anders dan meekijken 😉

Toen ik uit Vere haar kamer kwam, zag ik Jacey nog aan de keukentafel zitten. Ze had nog redelijk wat werk voor school. Ik besloot om naast haar te gaan zitten en dan ook nog maar een beetje verder te werken. Beter met twee dan alleen!

Dit was alweer een dag in mijn leven als stagiaire in Paramaribo 💁‍♀️

Werklustige groetjes
Pauline

1. Jana:
    6 maart 2024
    Ik ga de blogs oprecht missen als dit avontuur stopt :(
  2. Oma blokjes:
    6 maart 2024
    Inderdaad elke dag benieuwd wat ze doen.
    Het ritme en de gewoontes zijn daar toch heel anders dan hier !!
    Maar op tijd rusten !!!!!! is voor iedereen hetzelfde :) ;)

Jouw reactie