De eerste (hectische) dag! _5 februari 2024

5 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Hier ben ik al!

Vandaag was de eerste dag waar we de omgeving, met z'n vieren, gingen ontdekken.

Toch hadden we al een drukke planning!

Onze eerste uitdaging kwam al aan het licht! We zitten in een vreemd land, zonder geld, zonder eten en zonder bereik.
Een taxi bellen was dus onmogelijk. Het eerste paniek-momentje was een feit!

Gelukkig kende Lotte hier een vrouw ter plaatse. #Lottes Surinaamse mama
Zij is ons dan komen ophalen en heeft ons naar de stad gebracht. Toen ze hoorde dat we nog niks gegeten hadden sinds onze maaltijden op het vliegtuig, stopte ze meteen in een lokale winkel. Hier kwamen we al in aanmerking met de cultuur en eetgewoonten.

We hadden een afspraak op het RKBO (dienst voor het katholiek onderwijs in Suriname). Daar kregen we alle nodige informatie om morgen naar de stageschool te stappen.

Na onze afspraak gingen we op zoek naar een wisselkantoor. Daar wisselde ik mijn contante euro's in voor Surinaamse dollars, dit met een koers van 1 EUR = 37,85 SRD.
De andere studenten hadden enkel hun creditcard mee, dus zetten we onze zoektocht verder naar een bankautomaat.

Onze laatste stop maakten we bij Telesur. Hier kochten we allemaal een simkaart, zodat we toch een taxi konden bellen en onze weg vinden met Google Maps.

De mensen hier ter plaatse zijn wel echt behulpzaam! We hebben vaak mensen op straat aangesproken die ons de weg wezen. Hiervoor moest ik toch wat uit mijn comfortzone komen.

We stapten daarna op de eerste bus die we tegenkwamen, met een bang hartje. De deuren van de bus blijven de hele rit open en er zijn ook mensen die uit de bus stappen, terwijl deze nog rijdt. Dit was wel even schrikken. We stapten af bij een supermarkt, waar we een grote fles water kochten van 16,9 liter en een rol wc-papier.

Eenmaal terug in het huisje, namen we afscheid van elkaar. De studenten uit Groningen vertrokken met de taxi richting hun verblijfplaats. 🥲

Vere en ik hadden ook afgesproken om samen met de huisbaas boodschappen te doen. Doordat we met de auto gingen, namen wij er gebruik van om grote inkopen te doen. Nu hebben we genoeg eten en drinken mee voor de volledige week. We waren wel wat geschrokken van de rekening, doordat de tax hier pas achteraf bijgerekend wordt 😅.
Die fout maken we geen tweede keer!

Na deze goedgevulde eerste dag namen we nog wat tijd om onze koffers te legen, samen spaghetti te koken en elkaar wat beter te leren kennen.

De verfrissende douche op het einde van de dag was zeker welkom!

Ik kijk alvast uit naar de eerste stagedag morgen :))

Onze dag in het kort omschreven? Druk, druk, druk.

Nu ga ik schaapjes tellen... 🐑

Slaperige groetjes
Pauline