De eerste stagedag _6 februari 2024

6 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Goeiemorgen!
Ja inderdaad, zelfs om 15:00 begroeten de mensen elkaar nog steeds zo.

De eerste stagedag zit er al op! Wat is deze snel gegaan!

Deze ochtend ging onze wekker al om 06:00. Ik ben absoluut geen ochtendmens, dus hier had ik het wel wat moeite mee.

Na een licht ontbijtje vertrokken Vere en ik samen naar de hoek van de straat. Daar wachtten we de bus op.
Een interessant weetje over de bussen hier: ze rijden op hun eigen tijdschema. Je wacht dus met goed geluk op een bus.

We hadden geluk, want na 2 minuten wachten, kwam er al een bus aan. We spraken de buschauffeur aan om zeker te weten dat deze naar de markt reed.
Na een vijftal minuutjes op de bus, meldde de chauffeur ons dat we op de verkeerde bus zaten. We moesten naar de overkant van de straat gaan en daar wachten op een PK-bus. De chauffeur was zo vriendelijk om ons niet te laten betalen en wenste ons veel succes.

Eenmaal op de juiste bus, volgde ik onze route via Google Maps. Zo konden we ook op tijd op de bel drukken, om aan de juiste straat af te stappen.

Op de stageschool werden we hartelijk ontvangen door de onderdirectrice. De leerlingen zwaaiden ook naar ons, terwijl we voor het kantoor van het opperschoolhoofd stonden te wachten. Ik vond het moeilijk om in te schatten of we terug mochten zwaaien of dit als 'niet kunnen' werd gezien.

De vlaghijsing was ook heel indrukwekkend om te zien. Alle leerlingen werden stil en zongen het volkslied in het Surinaams. Ik heb van een studente, die vorig jaar hier op school stond, gehoord dat ze dit afwisselden met het volkslied in het Nederlands gezongen. Hier ben ik wel benieuwd naar!

Het onderschoolhoofd verwelkomde ons en stelde ons voor aan iedere leerkracht. Nadien mocht ik kiezen in welke klas ik stage zou lopen voor de komende 10 weken. Tijdens de ontmoetingen met de leerkrachten merkte ik dat sommige leerkrachten terughoudend waren en mij geen hand wouden geven. Ik koos voor juf Christa van de vijfde klas (het derde leerjaar). Zij was zeer enthousiast en bedankte mij om voor haar klas te kiezen. De klik met de mentor en leerlingen voelde ik al vanaf het eerste moment.

De juf zette me ook meteen aan het werk. Ze gaf mij een rekenboek en vertelde me dat ik de vraagstukken moest overschrijven op het krijtbord.

Tijdens de pauze kwamen de leerlingen direct naar me toe en stelden ze mij allerlei vragen.
"Hoeveel jaar ben je?"
"Waar is je man?"
"Hoeveel kinderen heb je al?"
"Heb je zussen of broers?"
...

De leerlingen kwamen ook ongevraagd aan mijn haar. Ze gaven mij complimenten over mijn schoenen, mijn ogen, mijn nagels...
Hier wist ik niet zo goed hoe ik gepast kon reageren.

Morgen geef ik al zelf les. De leerkracht heeft een afspraak om 11:00 in de stad, dus sta ik van 10:30 tot 13:00 alleen voor de klas.
Morgenochtend ging ze mij vertellen welke leerstof ik moet aanbrengen. Hierover heb ik momenteel wel wat stress.
Dit voorbeeld toont wel de werkwijze hier in het onderwijs aan. "Alles op het gemakje. We bekijken het dag per dag."
Hier zal ik me toch wat moeten aan aanpassen.

Na de stagedag besloten we terug te lopen naar ons verblijf. (lopen = wandelen) Midden in onze wandeling viel de regen naar beneden. We zochten meteen een schuilplek en in een mum van tijd stonden de straten onder water. Na een goede 45 minuten arriveerden we veilig (en doorweekt).

Nu gaan we samen onze stage-ervaringen uitwisselen en onze witte puntjes (=sandwiches) opeten.

Tot de volgende blogpost!

Doorweekte groetjes
Pauline

1. Oma blokjes:
    7 februari 2024
    Al een verrassende ervaring van de eerste dag.
    Verkeerde bus - kletsnat ...
    Maar alles op het gemak .... niets moet, alles mag !!
    Super ! leuk om deze ervaring te delen !!