De tweede stagedag _7 februari 2024

7 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag poppetjes
(zo spreekt mijn stagementor de leerlingen van de klas aan)

Vandaag was de eerste stagedag waar ik helemaal alleen voor de klas zou staan, en dit voor 2 volle uren! 😉

De wekker ging deze ochtend wederom om 6:00. Ik had er wel een goede nacht opzitten, waardoor het opstaan al wat vlotter ging dan gisteren.

Na een kommetje cornflakes met melk, stapten Vere en ik richting de hoek van onze straat. Deze keer staken we wel over, waardoor we meteen op de juiste bus zaten.
(We leren uit onze fouten 😄)

Na een tiental minuutjes arriveerden we op onze stageplek. De aanwezige leerlingen kwamen al aangelopen en zwaaiden naar ons. Na Vere afgezet te hebben in haar klas en de leerkrachten te begroeten, vertrok ik naar mijn stageklas. De leerlingen waren daar al druk in de weer met het poetsen van de klas. De leerlingen halen krijt uit het kantoor van het schoolhoofd, vegen de klas, poetsen het bureau van de juf, leggen de boeken van de juf klaar, stoffen de bureaustoel van de juf af...

Om 7:58 kwam er een leerling binnen die de handtas van de juf in de klas kwam plaatsen. Het valt me op dat de leerlingen alles voor hun juf doen hier. De leerkracht zelf blijft gewoon vooraan zitten aan haar bureau terwijl de leerlingen dingen aan het bord noteren, toetsen uitdelen...
Een taalkundig weetje: toetsen noemen ze hier repetities. Dit zorgde voor een heel grappige conversatie vandaag! 😅

Tijdens de repetitie liep ik rond en gaf ik de leerlingen het nodige zetje om aan de oefeningen te beginnen. Hier kon ik al een duidelijk onderscheid maken tussen de sterke en iets zwakkere leerlingen. De leerlingen tellen hier ook nog allemaal op hun vingers, wat me wel verbaasde. De maaltafels zijn ook nog niet geautomatiseerd (ze kennen deze dus nog niet uit hun hoofd).

De juf vertrok om 10:30 naar haar afspraak. Gelukkig had ze een papiertje geschreven met daarop de vakken die ik moest geven. Hier stond wel geen concrete leerstof bij. Ik merkte hierbij al snel dat mijn tempo te hoog ligt voor de klas. Naar de volgende lesdagen toe zal ik hier dus wel rekening mee moeten houden. Doordat ik te snel gewerkt had volgens de planning, waren we dus een halfuur vroeger klaar dan gepland. Ik speelde toen nog een tussendoortje en tafelkampioen. De leerlingen vroegen wel twee keer mijn bevestiging of ze zeker mochten rechtstaan in de klas, achter hun stoel. Ze werkten wel super enthousiast mee!

Om 12:45 haalden 2 leerlingen en ik samen de Surinaamse vlag naar beneden. Het was vandaag onze beurt om deze te hijsen en terug op kantoor te leggen. De leerlingen leerden mij hoe ik deze naar beneden moest halen en de correcte vouwwijze.

Na de schooldag maakten Vere en ik een stop bij de Kwattamarkt. Deze markt is open op woensdag, vrijdag en zondag. Daar keken we onze ogen uit op de plaatselijke vruchten en groenten. We kochten er 6 tomaten en 4 mango's. De tomaten zijn verrukkelijk, maar de mango's vallen bij ons niet zo in de smaak.

Nadat we witte puntjes gegeten hadden, bekeken we samen welke steden we kunnen bezoeken in de komende weekenden. We willen zoveel mogelijk gezien hebben van het land, nu we hier zijn!

Ons verblijf versierden we vandaag ook met vlaggetjes om het wat gezelliger te maken!

Hier ga ik afsluiten voor nu, zodat Vere en ik aan onze wok kunnen beginnen. Dat wordt smullen! 😋

Grommende groetjes
Pauline

1. Jana:
    8 februari 2024
    Wie weet word je nog een ochtend persoon!