De derde stagedag _8 februari 2024

8 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Goeiedag schatjes
(alweer een koosnaam die mijn mentor gebruikt)

Vandaag hebben we er eigenlijk wel een rustige dag opzitten.

We vertrokken deze ochtend voor het eerst met de fiets naar de stageplek 🚲. Wat een verschil met België!
Hier kennen ze geen fiets- of voetpaden. We hadden gisterenavond wel al opgezocht hoe we de hoofdweg konden vermijden. Het verkeer in Paramaribo is iets waar je ogen voor tekort komt! De auto's en bussen vliegen hier in het rond!

We reden op een iets rustigere weg die eigenlijk parallel loopt met de Kwattaweg (hoofdweg naar centrum Paramaribo). Na heel wat stopmomenten om Google Maps te raadplegen, kwamen we aan op onze stageschool. We reden er in totaal een 30-tal minuten over.

We waren klaar voor de schooldag, helemaal bezweet! Genoeg fysieke inspanning voor vandaag 😅

Ik zou vandaag als een hele rustige observatiedag beschrijven. Ik begeleidde de repetitie taal vandaag, aangezien de juf nog niet aanwezig was. De leerlingen hebben wat moeite met lezen, dus besloot ik om de vragen mondeling voor te lezen en hen wat tijd te geven om de vraag op te lossen.

Vandaag maakte ik ook kennis met de godsdienstleerkracht. Deze man was zeer vriendelijk en stelde me zeer veel vragen. Aangezien ik op een katholieke school sta, had hij heel wat vragen over mijn geloof en hoe ik God zie. Nadien gaf hij mij ook een hand, waar de mentor wat van schrok. Ze was verbaasd dat hij mij accepteerde op school.

Er was ook een leerkracht jarig. De leerlingen van haar klas kwamen rond met frisdrank voor de leerkrachten en ook een traktatie. Ik was zeer benieuwd naar de zoetigheden, doordat ik nu in contact kwam met de Surinaamse keuken. De twee stukken cake vielen bij mij niet in de smaak, maar ik ben benieuwd naar nog meer Surinaamse specialiteiten!

Gedurende de lesdag steeg de temperatuur naar 32°, met een gevoelstemperatuur van 38°. Het fietsen naar onze verblijfplaats was dus een hele opgave!
Onderweg maakten we een stop bij een ATM om nog wat Surinaamse dollars af te halen en in de supermarkt. Met een goed gevulde rugzak keerden we terug huiswaarts.
(Ja, ik refereer al naar de verblijfplaats met thuis.)

Eenmaal we aangekomen waren, hadden we beide nood aan een glas water en wat middageten. Ondertussen was het al 14:30 lokale tijd.

Na het smullen van onze witte puntjes had ik nog wat telefoontjes te doen. Dag nonkel, tante en oma! Ik weet dat jullie dit nu aan het lezen zijn 😉

Nu kijken Vere en ik nog naar de 'Belgian Cats'. Go team! ☺️

Na de match gaan we samen koken. Onze tomaten van de markt kunnen zeker niet ontbreken!

Hongerige groetjes
Pauline