De vierde stagedag _9 februari 2024

9 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag feestbeesten! 🎉
(Carnaval op school)

De eerste stageweek zit erop!
De dag begon vandaag met de vlaghijsing, waarbij het volkslied in het Nederlands werd gezongen. Hierna gingen alle leerlingen in rijen staan voor de weekafsluiter. Tijdens de weekafsluiter wordt er herhaald wat er dinsdag 6/02 verteld is.

De leerkracht startte de lesdag met het geven van de repetitie. Deze was met te moeilijk woordgebruik opgesteld, waardoor ik heel vaak moest langsgaan bij de leerlingen om de vragen voor te lezen.

Deze stagedag vertrok de klasleerkracht terug om 10:30. Deze keer had ze niet genoteerd wat ik moest geven na de pauze. Ze zei mondeling dat ik maar een blaadje uit het leesboek moest lezen en misschien een lesje taal. Ik sta er nog steeds versteld van dat de leerkrachten hier hun lessen on the spot beslissen.

Ik heb de leerlingen eerst klassikaal laten lezen en daarna gaf ik er een 'draai' aan. Ik duidde een leerling aan (oefenen op de namen) en liet die een alinea lezen met een bepaald gevoel, zoals boos, verdrietig, trots... Tijdens het lezen stuurde ik 9 leerlingen naar buiten voor de schoonmaak. Nu mocht ik zelf de leerlingen kiezen, aangezien het op vrijdag 'tic tac' is, wat wil zeggen dat de flinke leerlingen doorheen de week beloond worden. Ik koos ervoor om ook nog een les taal rond bevelzinnen te geven. Dit vonden de leerlingen geweldig! Ik zei deze bevelen dan ook op een luide toon, waardoor ze wat verschoten en deze ook echt uitvoerden. De leerlingen zeiden op het einde van de schooldag dat ze het heel fijn vonden om eens van hun stoel te komen.

Op het einde van de lesdag had ik nog een kwartier tijd over. Ik besloot dan om galgje te spelen met de woorden die ik al kende in het Surinaams. De leerlingen lachten wat met mijn uitspraak en verbeterden mij ook. Ze leerden mij dan ook nog een aantal zinnen in het Sranantongo.

Vere kwam ook langs in de klas, aangezien de kleuterschool al eindigt om 12 uur. Ze heeft dan nog een uur ondersteund bij mij in de klas.

Om 13:15 fietsten we huiswaarts. Eenmaal aangekomen kregen we een bericht van onze Surinaamse mama om te zeggen dat ze een taxi voor ons geregeld had naar Groningen. Wij waren heel opgelucht, aangezien de andere studenten zich blauw hadden betaald aan hun taxi. Wij zijn de mensen hier heel dankbaar, omdat ze ons echt willen helpen. Wij hebben al heel veel geluk gehad met de inwoners die we ontmoet hebben 🫶

Na ons middageten en een snelle douche maakten we onze rugzak klaar. Steffi belde ons om aan te kondigen dat ze aangekomen was. Met veel dankbaarheid stapten we de auto in. We hebben de hele weg gebabbeld en gelachen.

Het was een zeer blij weerzien met de andere twee studenten uit Groningen. Ik was wel echt in shock toen ik hun huisje zag. Zij hebben geen stromend water, geen wifi, hun deur kan niet op slot, er vliegen vleermuizen door het huis... Dit was wel echt een nieuw besef-momentje dat we ver van huis zitten.

We hebben dan nog wat bijgepraat en een wandeling gemaakt naar de Saramacca-rivier. Daar hebben ze wel veel meer natuur dan bij ons in de stad. Het uitzicht was echt adembenemend!

Daarna stond er een tripje naar de winkel op de planning. We maakten een pasta met pompoen en spinazie uit de tuin. Ze hebben een prachtige moestuin en fruitbomen.🍊🥭🥥 Daarna kwam Steffi op bezoek met haar zus en schoonzus om Vere te helpen met haar gsm.

Na deze drukke dag gingen we slapen. Vere ging bovenaan in het stapelbed slapen en ik bij Merel in het tweepersoonsbed. Wij hadden 2 muggennetten, maar ik voelde me nog steeds niet op mijn gemak. Er vloog een vleermuis in de kamer en ik hoorde de dieren buiten.

Dankbare groetjes
Pauline