De negende stagedag_ 16 februari 2024

16 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag weekendgangers!

Na een slapeloze nacht, waar ik ieder uur voorbij zag komen op mijn klok, was het dan toch tijd om uit ons bed te rollen.

Deze ochtend ging alles wat meer op het gemakje, want we namen de bus! Zo konden onze benen ook wat rusten 😁

's Morgens ging ik al meteen op pad! Nog voor de lesdag begon, kwamen er twee leerlingen van de zesde klas naar me toe. Ze vroegen of ik hen wou begeleiden naar de supermarkt. Eenmaal ze op het schoolterrein gearriveerd zijn, mogen ze niet meer zonder begeleiding naar buiten. Vandaar kwam de vraag dus.

Juf Elisabeth was vandaag terug aanwezig op school, dus ging ik weer aan de slag in mijn oorspronkelijke stageklas. De leerlingen waren super enthousiast om mij terug in de klas te zien!

Na de vlaggenparade was het tijd voor de weekafsluiter. We herhaalden wat er tijdens de weekopening maandag verteld geweest is en zongen nog wat liedjes.

De klassenleerkracht verzamelde de werkstukken rond luchtfoto's van Suriname. Toen ze merkte dat 10 leerlingen deze opdracht niet gemaakt hadden, gaf ze een preek. Als leerkracht moet je hier opdrachten/taken/toetsen zeker 2 weken op voorhand aankondigen in de app met de ouders. De ouders hebben op deze app contact met de juf, ze sturen zelfs vragen rond huiswerk hierop!

De juf nam vandaag ook even de tijd om het dagverloop toe te lichten. Dit vonden de leerlingen wel fijn en vind ik zeker positief! De leerlingen stellen nu minder vragen doorheen de dag over welke lessen volgen.

Tijd voor de rekenles van vandaag! Er stond een herhalingsles over de getallenlijn en maaltafels klaar. De mentor heeft de oefeningen klassikaal overlopen en liep daarna de klas uit. Dit vond ik wel vreemd, omdat ze dit niet aankondigde. Ik nam de klas over en ging rond om vragen te beantwoorden. Ik merkte dat veel leerlingen dezelfde vraag hadden bij de getallenlijn, dus gaf ik nog eens klassikaal uitleg. Nadat ik één voorbeeld samen gemaakt had, merkte ik dat de leerlingen nu wel beter wisten wat er precies van hen verwacht werd. Ik was super trots om te zien dat de maaltafels al een stuk beter gingen dan vorige week. Ik hoop dat mijn herhalingsmomentjes en Tafelkampioen hieraan hebben bijgedragen 😅 De mentor kwam dan terug in de klas na een halfuur en corrigeerde meteen klassikaal. Dit zag ik als het ideale moment om de twee zwakkere leerlingen apart te nemen. We oefenden samen nog eens op de maaltafels en ik hielp hen met de getallenlijn (stappen van 25). Zij hadden vooral moeite met de optellingen maken van het ene 'streepje' naar het andere.

Net voor de speeltijd was er ook nog een spellingsles. Hierin dicteerde de juf 20 woorden en de leerlingen moesten dit correct noteren. Daarna schreef ik deze aan het bord en moesten ze deze zelf corrigeren. Ik ging dan ook nog eens rond om te kijken of iedereen juist verbeterde. Ik merkte op dat de leerlingen over hun eigen fouten lezen. De juf drong ook aan op het kopen van een apart spellingsschrift, aangezien ze dit nu in hun taalschrift schrijven.

Een welverdiende pauze was aan de orde!

Na ons gebedje, waarin we de Heer danken voor het lekkere eten en drinken, kregen de leerlingen uitleg over een presentatie die eraan komt. Het thema van natuurkunde loopt ten einde... De juf en ik hebben samen besloten om geen repetitie te geven, maar de leerlingen zelf een presentatie te laten geven over 1 van de 4 behandelde onderwerpen. De juf las dan nog een verhaal voor, als herhaling op de les 'de puppy en het kuiken'. Het ging hier over het geboorte-proces.

We hadden een strak tijdschema, want de mentor wou om 12:00 de werkstukken klassikaal punten geven. De leerlingen die dit wouden, mochten een mondelinge toelichting geven bij hun werk. Dit kwam hun cijfer alleen maar ten goede! Ik stak een werkstuk in de lucht en dan gingen we samen kijken. Hier beoordelen ze zonder maatstaf en gewoon op uitzicht. De mentor keek vooral naar de hoeveelheid afbeeldingen en het kleurgebruik.

De rapporten deelden we ook nog uit, nadat alle werkstukken een plekje hadden gekregen aan de muur!

Toen de bel luidde, wisselde mijn mentor nog snel haar telefoonnummer uit met mij. Ze wil graag op de hoogte blijven met foto's van mijn weekendtrips! 😆
Zelfs foto's van Vere in bikini zijn welkom 😉

We bezochten de Kwattamarkt, op zoek naar verse groenten voor ons avondeten met z'n vieren!
Daarna sprongen we op de PK-bus richting onze verblijfplek.

Eenmaal aangekomen, besloot ik een douche te nemen. Ik voelde me niet zo lekker, dus de frisse douche was zeker welkom!

Klop klop... daar waren de andere 2 studenten uit Groningen. Het was weer een fijn weerzien!

We namen de tijd om wat stage-avonturen te delen met elkaar.
Ook zetten we nog de puntjes op de i in verband met ons weekend. Ik krijg om 11:00 een bericht om te melden dat onze tweedaagse naar Braamspunt niet meer doorgaat.
We hebben wel nog een dagtour naar Braamspunt voor morgen kunnen regelen. Zondag konden we jammergenoeg niks meer boeken. 😔

Nadat Merel en Lotte genoten hadden van de 'free wifi', gingen we aperitieven! Het lookbroodje heeft zeker gesmaakt! 😋

Daarna maakten we nog een avondwandeling, zodat ze de omgeving ook eens zagen. Merel was dol-enthousiast, omdat ze een glitterhuis gezien had in onze straat! ✨ We maakten zelfs een stop in de kledingwinkel op de hoek, want we zijn nog altijd op zoek naar witte kleding voor Holi Pagwa ( het kleurenfeest 25 maart). We glipten ook binnen in het recreatiegebied naast onze deur en bekeken het zwembad eens van dichtbij. Op woensdag- en vrijdagavond geven ze lessen aqua-fit, dus wie weet zijn we hier volgende week wel te vinden...😉

Na deze verkenning, liepen we naar huis. De frietjes riepen ons al ;)) We leenden de airfryer van onze huisbaas en maakten ons klaar voor het feestmaal! Wat heeft het gesmaakt!!

Nu staat er nog wat babbelen op de planning, voor we onder de wol kruipen.

Gefrituurde groetjes
Pauline