De veertiende stagedag _23 februari 2024

23 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Vandaag zijn we vrijdag... Nog even en het is weekend!

SURPRISE SURPRISE... Ik was vandaag weer vroeger wakker dan Vere! Om 6:20 hoorde ze mijn klop-lied aan haar deur. 😆

We gingen vandaag opnieuw met de fiets naar school. Ik ben deze ochtend met rugpijn opgestaan, maar dat gaat wel weer over!

Onderweg naar de stageplek reed ik in een diepe put in de weg. 🫨 WOAH, ik viel bijna van mijn fiets. Mijn zadel draaide los en klapte opeens naar achter.
De fietsenmaker zal weer werk hebben dit weekend! 😅

Toen ik de stageklas binnenwandelde, was de mentor druk bezig. Ze was de plattegrond van de stad Paramaribo aan het bestuderen. Ze gaf aan dat ze niet zo goed wist hoe ze deze les ging aanpakken. We bekeken het samen en noteerden de belangrijkste zaken aan het bord. De leerlingen konden dit later dan overpennen in hun schrift.

De mentor is heel blij met mijn aanwezigheid! Ze meldde dat ze co-teaching altijd al eens heeft willen proberen en dit de ideale kans is.
Ze ziet het onderwijs niet meer zitten als job, omdat dit te zwaar is voor haar. Dit jaar is waarschijnlijk haar laatste jaar...

Na de vlaggenparade was er helemaal geen weekafsluiter. De desbetreffende juf is afwezig en de andere leerkrachten wouden deze taak niet overnemen.

De leerlingen begonnen meteen met het overschrijven van de tekst bij de plattegrond. Ik hoorde ze puffen en zuchten, omdat het toch wel veel schrijfwerk was. Ik probeerde ze aan te sporen om onmiddellijk te beginnen, omdat er nog een leuke les handenarbeid (beeld) op de planning stond!

De les rekenen ging vandaag over het al cijferend aftrekken tot 1000. Ze werkten deze les goed mee. De mentor en ik hadden een duidelijke aanpak afgesproken voor deze les. Zij ging de klassikale instructie geven en ik ging vooral langsgaan bij de zwakkere leerlingen. Ik merkte dat er toch wel wat moeilijkheden waren, dus deed ik 2 oefeningen klassikaal. Nadien konden ze weer zelfstandig aan de slag. Bij de klassikale verbetering zag ik dat de meeste leerlingen alles juist hadden. Wat ben ik trots op ze! 😁

Vandaag hadden de leerlingen weer een repetitie, geschiedenis deze keer. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen flauw idee had waarover de toets ging.
Hier gaan de lessen geschiedenis vooral over Suriname en de slaventijd. Het valt wel echt op dat ze enkel Suriname bespreken en geen andere landen/werelddelen/continenten...
De antwoorden van de repetitie werden klassikaal overlopen door de juf. Zelfs ik leerde nog iets bij!! 🫣

De mentor maakte ook tijd vrij om de les taal van gisteren nog eens te herhalen. Ze las een zin voor en duidde daarna een leerling aan. Deze leerling moest dan zeggen of de persoonsvorm in tegenwoordige of in verleden tijd stond. Hier gebruikte ze volop de positieve bevestiging! 😌

Spelling was de laatste les voor de pauze. De leerlingen hoorden de 20 nieuwe woorden van week 2. De mentor legde ieder woord afzonderlijk ook uit.

De pauze kwam voor mij op het juiste moment! Snel even wat eten om op krachten te komen. Ik merk dat die warmte heel veel vraagt van mij.

Tijdens de pauze waren er gevechten tussen leerlingen van de klas ontstaan. Ze daagden elkaar uit en dat liep uit de hand. De mentor nam de tijd om hier even een klasgesprek over te voeren. Ze wou vrede in de klas en ergerde zich aan het gedrag van de leerlingen.

De les natuuronderwijs ging over de ontwikkeling van rups tot vlinder. Eerst nam de juf de tijd om de vorige lessen rond puppy's en kuikens te herhalen. Hier wisten de leerlingen nog veel over! Ik zou ze echt vergelijken met sponzen die alle informatie meteen opnemen. 🧽
De juf hamerde op de kenmerken van een vlinder die ze wil zien volgende week, wanneer de leerlingen een vlinder moeten tekenen op de toets. Ook de dag- en nachtvlinders werden besproken.

We sloten de lesdag af met handenarbeid. De leerlingen gingen raven bekleven met crêpe-papier. De mentor gaat deze dan aan het bord hangen tijdens de voorleesweek. Onze klas wordt als 'de leesklas' bestempeld dan.

De bel luidde verrassend vroeg vandaag! Om 12:44 zagen we al kinderen op het erf lopen.
Dit was even chaos in de klas, doordat de leerlingen nog hun raaf aan het beplakken waren.

Om 12:45 kwam de moeder van Jomario de klas binnen gewandeld. Het was zijn verjaardag en zijn moeder bracht de cake om uit te delen.
De leerlingen waren plots zeer druk. Ze wouden naar huis, maar moesten nog opruimen en aanschuiven voor een stukje cake.

Om 12:55 kon ik de klas in alle rust afsluiten. Ik was klaar voor het weekend!

Toen ik Vere ging opzoeken in haar stageklas, zag ik dat ze nog veel schrijfwerk had. Ik zette mijn rugzak neer en besloot haar te helpen.
Vele handen maken licht werk! ✋ 🤚

Tijdens de fietsrit naar huis begon het plots te spetteren. Geen probleem voor mij, ik was voorbereid!!
Ik sprong van mijn fiets en trok snel mijn regenjas en -broek aan. Mij gingen ze niet liggen hebben deze keer! 💪

Te vroeg gejuicht... Zodra we weer op de fiets sprongen, stopten de druppels met vallen. Toen ik thuis aankwam was ik kletsnat, maar niet van de regen. Nee nee, wel van mijn zweet 😅

Vere en ik aten snel witte puntjes, want we verwachtten hoog bezoek!
Ze vielen opeens met de deur in huis! Lotte en Merel kwamen kletsnat binnen, deze keer wel van de regen 😄☔️

We wisselden stageverhalen uit en genoten van wat watermeloen 🍉.

We hadden allemaal nog wat werk te doen, dus namen we onze laptop erbij. Lotte en Merel genieten ongetwijfeld van de wifi!
Huhn? Waar was Vere naartoe? Ik had haar al snel in haar bed gevonden. Het chipsmonster heeft duidelijk nood aan haar schoonheidsslaapje. 😴

Om 17:45 schrokken we ons een hoedje! 🎩 Opeens zaten we zonder elektriciteit!
Vere en ik renden naar Henk toe. We kregen: "Ja, ik weet het" als antwoord. 🤣
Ik was wel heel blij dat we onze eerste elektriciteitspanne met ons vieren samen meemaakten.

Nu ga ik afronden, zodat we kunnen aperitieven! Dit doen we uiteraard met een glaasje cola en 🥁 🥁 🥁 bitterballen! Een lookbroodje kan natuurlijk ook niet ontbreken!

Op het menu: pasta mascarpone met kip. Dit dan wel zonder mascarpone en met cream cheese in de plaats. We voegen ook wat tomaten toe voor een heerlijke saus!

Hongerige groetjes
Pauline