De vijfde stagedag _12 februari 2024

12 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag schattekes

Vandaag begon alweer een nieuwe stageweek.
De wekker die om 6:00 afloopt, piekt nog steeds. Maar we zijn goed bezig, als vroege vogels! 🐦
Vannacht rond 03:00 werd ik gewekt door de regen. Ik merk dat ik nog steeds niet vast slaap hier, maar dat komt wel... hoop ik.

We besloten vandaag met de bus naar de stageplek te gaan, doordat we na school nog naar de stad moesten.

Mijn mentor verloor geen tijd vandaag! Nog voordat de lesdag officieel begon, gaf de mentor al een schrijfopdracht aan de leerlingen. Toen de bel luidde, om te melden dat de vlaghijsing ging beginnen, vertelde de mentor me dat er vandaag 3 leerkrachten afwezig waren. Hierdoor nam zij de andere derde klas voor zich en stond ik alleen voor de klas.

Ik moet mezelf wel echt aanpassen aan het tempo hier op school. De leerlingen hebben er een halfuur over gedaan om de zin: 'Spreken is zilver, zwijgen is goud.' vijfmaal te schrijven in hun schrift. Hierna beloonde ik hen met een bewegingstussendoortje. Daarna gingen we over naar de les rekenen. Ik startte met een gloednieuw rekenboek dat de school aangekocht heeft. Het ging over optellen met brug. De mentor meldde me dat dit herhaling was voor de leerlingen, maar ik merkte dat dit niet het geval was. Ik maakte enkele klassikale oefeningen en erna zette ik ze individueel aan de slag. Toen ik merkte dat de uitbreidingsoefeningen wat moeizamer gingen, besloot ik deze klassikaal te maken. Voor de pauze stond nog een les gymmen op het programma. De twee derde klassen worden hiervoor samengevoegd. Ik gaf een opwarming 'loop, ren, huppel' en daarna werd de groep in meisjes én jongens gesplitst. De mentor ging met de jongens voetballen, terwijl ik tikspelletjes begeleidde bij de meisjes. Alle leerlingen turnen op blote voeten. De gymzaal is ook een open ruimte buiten, eigenlijk is dit een betonnen vloer met een dak op.

Na de pauze stond er enkel een lesje lezen op de planning en dit voor twee uur lang! 😱 Ik gaf hier mijn eigen draai aan, wat ik op voorhand uiteraard met mijn mentor besproken had. Zo volgde er nog begrijpend lezen en zoekend lezen binnen deze les. Dan maakte ik opnieuw wat tijd voor tussendoortjes, aangezien de leerlingen goed meegewerkt hadden. Ze weten ook dat ze beloond worden hiermee en zijn dan ook super enthousiast! Hierna gaf ik hen de tekenopdracht om de gekke straat naar de luchthaven te tekenen. We fantaseerden samen over de wildste en zotste auto's 🚗🚙 die daar reden. Er vlogen zelfs vliegtuigen! ✈️ Deze opdracht kwam er naar aanleiding van de excursie op 19 februari 2024 naar de luchthaven van Paramaribo. De leerlingen waren wat weigerachtig om auto's te tekenen, dus tekende ik gewoon mee aan het bord. Wat hebben ze gelachen met mijn tekenkunsten!🤣

Toen zat de stagedag van vandaag er alweer op!
Vere en ik schreven ons snel uit op de leerkrachtenlijst en zochten de bus op. We waren klaar voor ons avontuur in de stad!

De rit naar de stad duurde iets langer dan verwacht, aangezien er redelijk wat file was. Vere was er 100% van overtuigd dat we op de bus moesten blijven zitten tot het eindpunt en ik vertrouwde haar blindelings. Gelukkig had ze gelijk!

De eerste stop maakten we bij 'Telesur', omdat Vere haar mobiel netwerk nog steeds niet werkt op haar gsm. De man aan de balie drukte op een paar toetsen en opeens kwamen al haar berichten binnen. Probleem 1 was opgelost!

De tweede stop maakten we bij de 'Republic Bank'. Hier haalden we elk nog wat Surinaamse dollars af, omdat we niet weten wanneer we de stad nog eens gaan bezoeken. We willen zeker niet zonder geld vallen en bankautomaten waar onze Mastercard werkt, zijn zeldzaam. Tijdens onze wandeling kwamen we een Burgerking tegen en opeens wouden we dit uitproberen, puur om te kunnen vergelijken met België natuurlijk! 😉 We zagen iets verder ook een MacDonalds, waar we dan besloten om een derde stop in te lassen. Toen we uiteindelijk neerzaten, was het al 14:45. Snel een hapje eten en dan door naar onze volgende stop!
Update: De frietjes waren hier knapperiger dan in België, maar de chickennuggets zijn veel beter in België! Nu heb ik jullie een reis naar Suriname bespaard 😂

Onze laatste stop van de dag maakten we bij Su4You. Hier vroegen we vier studentenpassen aan en planden we ons weekendje naar Braamspunt. Dit weekend spotten we dus zeeschildpadden en slapen we ook op dat strand, in hangmatten! Alweer een leuk vooruitzicht!

Na deze drukke dag namen we de PK-bus terug naar onze straat.

Eenmaal thuis aangekomen, belde ik snel mijn nicht op. Het is vandaag haar verjaardag en ik had beloofd om eens te bellen, dus dat deed ik dan ook!
🥳 Gelukkige verjaardag Amélie 🥳

Ik maakte ook tijd om eens te bellen met een vriendin uit België. Zij had groot nieuws en dit wou ik toch nog eens horen voor ze ging slapen.

Vere en ik maken ons nu klaar voor een filmavondje!

Morgen is het wasdag... Wat een spannende dag! We hebben deze avond alvast eens gekeken naar de wasmachine en nemen morgen de tijd om deze te ontrafelen 😆

Slaperige groetjes
Pauline

1. Jana:
    13 februari 2024
    Die kids zijn oprecht zo cuteeee ik ben verliefd

Jouw reactie