De zesde stagedag _13 februari 2024

13 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag volgers van dit buitenlands avontuur!

Na onze vaste ochtendroutine: wekker sluimeren - klaarmaken - ontbijten - panikeren omdat het al 7 uur is, vertrokken we met de fiets naar de stageplaats.

Deze ochtend slaakte ik toch een kreet van geluk! De twee andere fietsen die de huisbaas voorzien had, waren gerepareerd. Zo kon ik nu op mijn gemak naar school fietsen, zonder de schrik om van mijn fiets te vallen. De fiets die er eerst stond was veel te groot voor mij en de remmen werkten niet: een ongeluk stond praktisch voor de deur!

Op 24 minuten stonden we daar al, een record-tijd 😁

Ook vandaag waren er opnieuw leerkrachten afwezig. Mijn mentor ging naar de andere derde klas, terwijl ik les zou geven in mijn stageklas. Ik vind het nog steeds wel spannend om zonder voorbereiding voor de klas te staan. Gelukkig zijn de leerlingen enthousiast om mij voor de klas te zien!

De dag begon vandaag met een lesje schrijven, na de vlaggenparade uiteraard! Ik ging zinnen zeggen waar de woorden die ze moesten schrijven in ontbraken, op deze manier bracht ik: de melk, het brood, de kaas, het bord, de groente en het gras aan. De leerlingen hadden veel plezier met mijn dramatische uitbeeldingen! 🤣

Een halfuur later kwam de godsdienstleerkracht binnen. De leerlingen ruimden hun schrijfschrift op en maakten zich klaar om naar de leerkracht te luisteren. Ze gingen verder in op de vastenperiode en kregen een lied aangeleerd. De leerkracht vermeldde ook dat de pater morgen komt om iedereen een askruisje te geven.

Nadat we afscheid namen van de meester, ging ik verder naar de rekenles. Hierin herhaalde ik nog eens de maal- en deeltafels, doordat ik merk dat de leerlingen deze nog niet goed beheersen. De abstracte oefeningen gaan goed nu, maar de oefeningen uit de rekenverhalen halen blijft moeilijk. De leerlingen vroegen zelf naar het spelletje 'Tafelkampioen'. Dit motiveerde hen dus wel om goed door te werken tijdens de oefeningen.

Ook de les spelling rond woorden met -lijk stond nog op de planning, voor de pauze. Ik omschreef de woorden terwijl zij deze moesten raden en neerpennen. Daarna vulden we nog samen een verhaal aan. De taalsterke leerlingen blonken deze les echt uit!

Nu werden de rollen omgedraaid: de leerlingen werden opeens de leerkracht. Ze kregen van mij in groep de opdracht om één woord in het Sranantongo te kiezen. Dit woord spraken ze dan uit en ik moest dan raden wat het woord wou zeggen. De leerlingen mochten ook hints geven, als ze dit in een mooie zin konden formuleren. Zo werkten ze ook aan het vormen van verstaanbare zinnen. Dit was een heel leerrijke dag voor mij!

De leerlingen gaven in de pauze aan dat ze de mentor misten. Daardoor hebben de mentor en ik samen besloten dat we na de pauze van klas zouden wisselen. Dus ging ik na de pauze in de andere derde klas staan. Spannend...😬

Ik startte met een korte kennismaking, aangezien deze leerlingen mij eigenlijk niet kennen. Gisteren heb ik hen wel ontmoet, aangezien we dan samen hebben 'gegymd'. Ik merkte meteen dat deze klas veel rustiger was.

Ik begon met een spellingsles over ij en ei. Hier merkte ik dat deze groep duidelijk sterker is dan mijn oorspronkelijke stageklas. Ze waren stil wanneer ik de instructie gaf en werkten zeer goed mee. Ze schreven ook mee, terwijl ik op het krijtbord schreef, waardoor we tegelijkertijd klaar waren met het noteren. Ik zou deze klas qua tempo vergelijken met de klassen in België, waar ik al stage gelopen heb.

We lazen nog het tekstje 'Ricardo en de kakkerlak'. Hier had ik het voordeel dat ik deze tekst al gelezen had in de andere klas. Ik heb de tekst eerst eens voorgelezen en daarna gaf ik beurten.

De leerlingen zeiden me dat ze ook graag eens een spelletje zouden willen spelen, doordat de andere leerlingen dit vertellen aan hen. Ik heb in deze klas dus ook Tafelkampioen gespeeld. De leerlingen waren heel competitief en op een bepaald moment ging er een gevecht ontstaan. Ik heb hen toen duidelijk gemaakt dat ik ging stoppen met het spel en dat ik niet wil dat er in mijn klas geweld gebruikt wordt. Dit was voor hen wel even schrikken. Hier wordt er namelijk aangeleerd om terug te slaan, wanneer iemand jou een klap geeft.

Ik beloonde de leerlingen op het einde van de dag met het kleuren van mandala's. Ik gaf hen wat achtergrondinformatie over de betekenis van mandala's. Daarna mochten ze zelf één komen kiezen vooraan en deze inkleuren. Op het einde van de lesdag versierde ik hier de klas mee.

10 minuten voordat de school eindigde, besloot ik om al te bidden. Daarna zongen we samen nog wat godsdienstige liedjes. Gelukkig had ik goed opgelet, waardoor ik de tekst toch al ken!

Nadat de schoolbel luidde, overlegde ik nog met mijn mentor. Ze vroeg mij ook hoe ik de klassen zou indelen qua niveau en wat ik van de andere derde klas vond.

Na de vermoeiende fietstocht naar onze verblijfplaats, maakten we nog een praatje met onze huisbaas. Hij zou morgen of overmorgen naar de winkel gaan en bood ons een lift aan, zodat we die grote tonnen water niet moesten dragen.
Tijdens de fietsrit naar huis vertelde Vere me nog een weetje wat me wel raar deed opkijken. Als er op school een kleuter in zijn/haar broek poept, wordt de moeder opgebeld. Deze stopt dan met werken om de broek te komen verversen. Vandaag was er zelfs een mama die speciaal van de stad gekomen was! 😮

Geen tijd voor treuzelen! Het is wasdag! Henk, onze huisbaas, toonde nog even hoe de wasmachine precies werkt.

Ik kan met trots aankondigen dat we geen kledingwinkel nodig hebben 😉 Al onze was leeft nog en is weer fris 🥳

Nu ga ik jullie laten, want de was moet nog opgehangen worden en we gaan aan ons avondeten beginnen.
Slaap lekker!

Trotse groetjes
Pauline

1. Oma blokjes:
    14 februari 2024
    Wasdag - shopdag- álle dagen iets anders.
    Dan zal er ook nog een poetsdag komen 😂

Jouw reactie