De zevende stagedag _14 februari 2024

14 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

Dag tortelduifjes

Fijne Valentijn!

Deze ochtend vertrokken we 2 minuten voor 7! We beginnen goed te worden in onze ochtendroutine 😁

Na de vlaggenparade kreeg ik te horen dat de klassenleerkracht van de andere derde klas opnieuw afwezig was. Ik nam dus weer die klas over.

De kinderen waren zeer enthousiast toen ze mij zagen binnenlopen in de klas. Ik vind het zelf ook een hele fijne klas, dus had ik er niks op aan te merken!
Ik vind het enkel jammer dat ik helemaal geen feedback krijg, aangezien niemand mij aan het werk ziet voor de klas.

Na het bidden besloot ik om de dag te beginnen met lezen. Ik had zelf briefjes van kinderen uit de hogere klassen verzameld, waardoor we hiermee aan de slag konden.
Doordat het lezen niet zo vlot verloopt, heb ik zelf eerst een tekstje voorgelezen en daarna een leerling aangeduid om ditzelfde briefje nog eens te lezen. In deze briefjes kwam er zelfs af en toe een woord in het Sranantongo voor. Dit vertaalden ze dan met veel plezier (dat denk ik toch).

Hierna bouwden de leerlingen muren met hun schriften, zodat we aan de repetitie konden beginnen. Deze heb ik eerst klassikaal overlopen. Zo las ik telkens een vraag en gaf ik hen wat tijd om de vraag te beantwoorden. De rekentoets ging over 'kalenders', ook het aflezen van staafdiagrammen kwam aan bod.

Tijd voor een energizer na al dat harde werk! 💃🕺

Ook een les rekenen stond nog op de planning. Het onderwerp van de les was: 'Lengte: hoe zat dat ook alweer?' Hierin leerden ze de lengte van cm naar m omzetten, de lengte correct aflezen van een liniaal én verschillende lengtes sorteren van kort naar lang. Deze les verliep heel vlot.

Om 9:45 liep de godsdienstleerkracht de klas binnen. Hij kwam net op het perfecte moment! Hij pikte terug in op 'de Vastentijd' en zong nog wat liederen met hen. Zelfs ik kan de liedjes zingen na al dat herhalen 🤣

Nadat we de godsdienstleerkracht bedankten voor de les, speelden we nog eens Tafelkampioen. Tijdens dit tussendoortje vlogen er wel 2 vogels door de klas! Langs de ene kant van de klas, zo door naar de andere kant. Geen glas hebben in de ramen geeft hier natuurlijk wel de aanleiding tot...

Een welverdiende pauze was aan de orde! Na ons gebed gingen de leerlingen op pad naar de verschillende klassen om dingen te kopen in verband met Valentijn. De leerkrachten verkochten cupcakes, pannenkoeken, beertjes, plastieken rozen... Ikzelf ging op bezoek bij Vere in de klas en speelde een spel mee met haar kleuters. Nadien wou ik nog een roos kopen, maar deze waren jammergenoeg uitverkocht 🥲

Toen ik terug de klas binnenkwam, stond er een leerling te wachten op mij... met een roos! 🥹🌹

Genoeg sentimenteel gedoe! Tijd om terug aan de slag te gaan!

Ik gaf nog een les spelling over woorden die beginnen met de voorvoegsels: be-, ver-, ge-. Tijdens deze les kregen we bezoek van de pater die iedereen een askruisje gaf. Het is dan ook aswoensdag vandaag!

De leerlingen waren super geconcentreerd bezig en werkten echt actief mee! Ik beloonde ze dus met een tussendoortje. Ze vroegen er zelf naar, doordat mijn oorspronkelijke stageklas vertelde over de verschillende 'spelletjes'. Ik kon hun verzoek natuurlijk niet afslaan!

Als afsluiter van de lesdag stond er 'tekenen' op het lessenrooster. Ze maakten een tekening rond Valentine (zoals ze het hier zeggen). Enkele leerlingen maakten een tekening voor mij.

Net voor de bel luidde, bracht het onderhoofd mij een bezoekje. Ze vertelde me dat de klassenleerkracht morgen normaal terug aanwezig zal zijn en ik dus niet meer voor deze klas zal moeten staan. Toen ik dit vertelde aan de leerlingen gaven ze mij een groepsknuffel. Gelukkig zal ik de leerlingen blijven zien op school!
Ze hebben toch al een plaatsje in mijn hart gekregen ❤️

Na het afscheidsgebed ruimde ik nog snel de klas op. De stagedag zit erop!

Tijdens onze fietsrit naar huis kwamen we op de hoek van iedere straat een kraam met rozen tegen. Vere moest me ervan weerhouden om er te kopen 🫣

Thuis stond er ons nog een verrassing te wachten! Onze witte puntjes waren namelijk beschimmeld 🥴
MAAR geen nood, want uit onze diepvries toverden we nog een lookbroodje! Ons hoorde je niet klagen 😆

We merken allebei wel dat we moe aan het worden zijn, dus namen we deze namiddag wat platte rust. Terwijl Vere een schoonheidsslaapje deed, belde ik nog eens naar mijn ouders.
Normaal gingen we ook bellen met onze docent van Vives, maar dit werd verplaatst naar morgen.

Leuk weetje: onze eerst fles water is op! 🥳 We blijven gehydrateerd!!

Om 18u gingen we samen met Henk (onze huisbaas) naar de winkel. We zijn hem dankbaar dat we kunnen meerijden.
We gingen goed voorbereid, met een boodschappenlijstje! We gingen ons niet laten afleiden, totdat ik een watermeloen zag bij het binnenkomen in de winkel 😅

Volgende week wil Henk ons meenemen naar een andere supermarkt, met enkel maar Nederlandse merken. Hier houden we onze portemonnee voor vast! 😉

Nu ga ik afronden, want Vere en ik moeten ons voorbereiden op ons Valentijnsdiner.
We hebben zelfs hartensnoepjes gekocht als dessert :))

Liefdevolle groetjes
Pauline